Krediti v švicarskih frankih so bili v določenem obdobju za potrošnike zelo privlačni, saj so obljubljali nižje obrestne mere v primerjavi z drugimi oblikami kreditov. Na žalost pa se je veliko potrošnikov s sklenitvijo tovrstnih pogodb ujelo v bančno past. Ključni problem je bil v tem, da banke niso ustrezno obveščale svojih strank ter jim niso predstavile celotne slike. Zatajile so tveganja, ki jih prinaša kredit v tuji valuti.

Eno najpomembnejših tveganj v teh primerih je valutno nihanje. Ker se potrošniki niso zavedali, da lahko sprememba tečaja v prihodnosti močno poveča skupne stroške kredita in mesečne obveznosti, so se množično odločali za to obliko zadolževanja. Kasnejša praksa je pokazala, da se večina potrošnikov za kredit v švicarskih frankih ne bi odločila, če bi jim bile predstavljene vse možne nevarnosti.

Kako so potrošniki skušali povrniti nastalo škodo?

Potrošniki, ki so sklenili kredit v švicarskih frankih, so že kmalu po podpisu pogodb ugotovili, da se je tečaj začel spreminjati, posledično pa so se zvišali tudi mesečni obroki. V številnih primerih so poiskali pomoč odvetnikov, ki so jim svetovali glede povračila nastale škode. Tudi Vrhovno sodišče RS je s svojo odločbo presodilo, da so krediti, sklenjeni med letoma 2004 in 2008, pravno neveljavni. Sodišče je pogodbe razveljavilo in ugotovilo, da odgovornost za škodo nosijo banke, ki so zaradi pomanjkljivega obveščanja kršile načela poštenega poslovanja. Potrošniki so bili zavedeni in večinoma ne bi podpisali pogodbe, če bi vnaprej razumeli posledice, ki jih taka zadolžitev prinaša.

Pri sklepanju kreditnih pogodb morajo banke delovati skrbno in odgovorno. To pomeni, da morajo svoje stranke jasno obvestiti o vseh tveganjih, ki izhajajo iz sklenitve takšne pogodbe. Pomembno je namreč vedeti, da niso vsi potrošniki finančno pismeni in se ne spoznajo na podrobnosti kreditnih pogojev. Že po naravi stvari je potrošnik v takšnem razmerju šibkejša stranka v primerjavi z banko. V primeru kreditov v švicarskih frankih so banke svojo premoč izkoristile sebi v prid, medtem ko so bili potrošniki potisnjeni v slabši položaj. Neravnovesje informacij med obema stranema se je odrazilo kot nepošten pogodbeni pogoj, kar je mnogim potrošnikom v Sloveniji povzročilo finančno škodo. Ta je nastala predvsem zaradi nerazumevanja ekonomskih posledic sprememb menjalnega tečaja. Banke niso dovolj jasno pojasnile, kako lahko valutna nihanja vplivajo na njihove obveznosti po kreditni pogodbi.

Ste se tudi vi znašli v podobni situaciji?

Če ste se tudi sami znašli v položaju, ko ste bili zavedeni s strani banke, je priporočljivo, da čim prej poiščete pravno pomoč. V Sloveniji deluje več odvetniških pisarn, specializiranih za tovrstne primere, ki so že uspešno pomagale številnim strankam. Odvetnik vam bo strokovno svetoval in pomagal pri pripravi zahtevkov za povračilo škode ter zbrani ustrezni dokumentaciji.

Pri izbiri odvetniške pisarne je smiselno preveriti, ali sodelujejo s strokovnjaki s področja financ in bančništva, saj lahko v tem primeru natančno izračunajo višino škode, ki je nastala zaradi povišanja obveznosti. Šele z jasno sliko o nastali škodi se lahko sprejme najboljša odločitev glede nadaljnjih pravnih korakov.

Kako so banke prepričale potrošnike v zadolževanje v švicarskih frankih?

Kot omenjeno, so bile ponudbe kreditov v švicarskih frankih za potrošnike zelo mamljive, saj so obljubljale nižje stroške in nižje mesečne obroke. Banke so te kredite predstavljale na način, ki je poudarjal zgolj njihove prednosti, medtem ko so morebitna tveganja zamolčale. Potrošniki so se zanje odločali tudi zato, ker so bile zahteve za pridobitev takšnega kredita blažje in dostopne širšemu krogu ljudi. Tudi začetni stroški sklepanja pogodbe so bili nižji, kar je dodatno prispevalo k finančni privlačnosti in enostavnosti postopka.

Kako so se reševali spori med potrošniki in bankami?

Ko je Vrhovno sodišče zaznalo sum kršitev dobre prakse pri sklepanju kreditnih pogodb, je sprožilo preiskavo. Na podlagi sodbe je bilo ugotovljeno, da so bili potrošniki zavedeni, zato so se sodni postopki zaključili v njihovo korist. To je pomenilo razveljavitev kreditnih pogodb, sklenjenih v švicarskih frankih. Sum je nastal, ko številni potrošniki zaradi sprememb tečaja niso bili več sposobni redno odplačevati svojih obveznosti.

Kakšne možnosti so imeli potrošniki?

Sodišče je potrošnikom ponudilo dve možnosti. Prva je bila predčasno poplačilo kredita v švicarskih frankih, druga pa konverzija kredita v drugo valuto. Nekateri so kredite izpodbijali tudi s tožbo proti banki, s čimer so dosegli razveljavitev pogodbe in pridobili odškodnino za nastalo škodo.

V takšnih primerih je bila pravna pomoč ključna. Postopki za uveljavitev odškodnine zaradi sklenitve kreditne pogodbe v tuji valuti so kompleksni, zato jih potrošniki brez ustreznega znanja težko izpeljejo sami. Pravni strokovnjak natančno preuči primer in svetuje glede najprimernejših korakov, hkrati pa pomaga pri izpolnjevanju odškodninskega zahtevka ter zbiranju dokazov, potrebnih za uspešno uveljavitev pravic.

V Sloveniji deluje veliko odvetniških pisarn, ki so specializirane za to področje in imajo bogate izkušnje s podobnimi primeri. Če ste se tudi vi znašli v situaciji, ko vam niso bile podane vse potrebne informacije za sklenitev poštene kreditne pogodbe, čim prej poiščite pomoč pravnega strokovnjaka. Hitro ukrepanje je ključno za pravično povračilo nastalih stroškov.